Japp, vi förlorade

Jo, vi förlorade folkomröstningen, och det var väl ingen som blev sådär hemskt överraskad över det heller. Jag måste dock erkänna att jag blev bestört över att lagarna gick igenom i alla kantoner, t o m i Neuchâtel. Men tydligen var det så att de röstades ned i de progressivare städerna (Neuchâtel, Delémont, Lausanne, Fribourg, Bern och Geneve), men att landsbygden runt omkring gjorde att lagarna ändå godkändes i kantonerna. Suck.

 
Jag slet mitt hår lite och undrade hur folk kan vara så korkade att de går på den populistpropaganda som har spridits här, som gör gällande att majoriteten av asylsökande är skurkar och att de verkliga asylbehövande fortfarande kommer att få en rättssäker behandling. As if! Min sambo säger att problemet är att lagarna antogs av parlamentets båda kamrar ? då tror folk att de inte kan vara så hemska som vi har försökt informera dem om att de faktiskt är. För ingen ska väl inbilla sig att alla som röstar har läst igenom lagförslagen eller satt sig in i vad de innebär...

 Nu får man väl bara göra som Amnesty föreslår och försöka glädja sig åt den koalition som vi har byggt upp ? och så hålla koll på lagarnas tillämpning och inte missa nåt tillfälle att döma ut dem och överklaga dem till internationella organ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback