Les Sciences Potiches se Rebellent!

En Mia Löwgren tycker liksom jag att det är illa att skilja på pojk- och flickleksaker (läs hennes kommentar och mitt inlägg här). För att muntra upp henne och alla andra som blir ledsna över den här typen av saker vill jag berätta om en studentorganisation som jag en gång kom i kontakt med.

Jag var i Paris för att hälsa på några vänner som precis hade påbörjat sitt utbytesår på prestigeuniversitetet Sciences Po. På skolan fanns det, till mina vänners förtjusning, en feministisk studentförening (fattas bara annat, fast skolan råkar ligga i Frankrike är den ett av världens mest ansedda statsvetenskapliga universitet!) som de beslutade sig för att gå med i. Den hette Les Sciences Potiches Se Rebellent (SPSR) (typ "Sciences Po:s söta flickor gör uppror") och jag släpades med på introduktionsmötet, trots att jag varken förstod särskilt mycket franska eller särskilt mycket genustänkande på den tiden.


Deras huvudprojekt det året var att ge ut en katalog med upp-och-nedvända julklappstips i. Genom att dela ut den i vimlet i Paris' julshopping lyckades de få intet ont anande föräldrar att både hoppa till och tänka till. Ett klokt budskap tillsammans med bilder på leksaksbil och liten verktygslåda åt lilla Sophie, och en mini-städutrustning (komplett med strykbräda) och dockkläder åt lille Gérard fick till och med franska föräldrar att ifrågasätta sina invanda shoppingmönster.


Fram för flera såna initiativ!


Kommentarer
Postat av: Magnus

Jag är inte dummare än att jag inser nyttan av en viss kunskap.
Men jag känner mig inte säker på vad som är viktigt och vad som inte är det.
Jag saknar inriktning. Översikt.
Hur får man översikt?
Kanske kommer det med åldern. Men kanske inte.
Ska jag bara gå runt och vänta som en annan fåntratt?

//E.L


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback