O, forna tiders kvinnor!

Idag fick jag ett tvätt- och städryck, och har i expressfart städat mig igenom hela lägenheten och tvättat två maskiner. Eftersom det är fint väder och några plusgrader ställde jag ut torkställningen på balkongen, och bäst jag stod där i solskenet och hängde upp min mans t-shirtar (mina egna också, i och för sig, men det blir bättre för effekten med hans) slog det mig: jag infogar mig i traditionen! Såhär har kvinnor levt i alla tider, hängt tvätt och varit höggravida... och jag kände hur påfrestningen från den tunga magen värkte i korsryggen och började fundera på hur jag egentligen skiljer mig från min mormors mormor som bodde på en gård i Blekinge, eller någon av hennes anmödrar.


 

Skillnaden är väl möjligtvis att de hade sitt sociala umgänge runt sig medan de hängde tvätt, eftersom alla kvinnor levde på samma sätt, och de dessutom troligen inte flyttade utomlands heller. Å andra sidan har jag tillbringat sammanlagt minst nittio minuter idag med att prata i telefon, först med en kompis här i Schweiz som också är svenska och småbarnsmamma, och sedan med min lillasyster. Så jag är alltså nästan som en av forna tiders kvinnor i alla fall.


(Uttrycket ”forna tidors kvinnor” är stulet från Selma Lagerlöf, och bara för att jag använde det nu blev jag sugen på att läsa om Gösta Berlings saga. Det ska jag göra imorgon om jag fortfarande inte har nån bebis då – jag har ändå inget mer att tvätta eller städa. Undra om min mormors mormor och hennes anmödrar var läskunniga? Ska fråga mormor om det!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback