Medelklass med piano

 

Enligt Harry Martinsson i Nässlorna blomma, en bok som i och för sig har ett par decennier på nacken, men som jag ändå med stor behållning har avnjutit som tåglitteratur, finns det fyra typer av medelklass: medelklass med bildning och piano, medelklass med bildning men utan piano, medelklass med piano men utan bildning och medelklass utan vare sig bildning eller piano. (Detta skulle man, om man är en sån nörd som jag, kunna illustrera i en matris liknande de som används för de spelteoretiska analyser jag är så svag för, men jag avstår.)


Huvudpersonen Martin (som är Harry själv, efter vad jag förstår) kommer från en medelklassfamilj utan utbildning eller piano, och jag kunde förstås inte låta bli att försöka pricka in mig själv i schemat: mina föräldrar har definitivt både utbildning och piano, medan jag och min man har utbildning men inget piano. Min mans föräldrar saknar utbildning men äger ett piano. Nöjd med detta glömde jag bort saken tills igår.


 

Då kom nämligen min mans syster hem till oss med en stor kartong. Denna visade sig innehålla en keyboard – så min fråga nu är om Harry Martinsson nu skulle anse mig vara medelklass med utbildning och piano. Hur räknas en keyboard?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback