Ignorerade länder som inte börjar på I

Efter att jag hade suttit framför CNN typ hela eftermiddagen och väntat, sände de faktiskt ett kort litet reportage om Georgien. Fast det kände inte så djupt. Eller så neutralt (all skuld på Ryssland, utan att förklara särskilt mycket om bakgrunden); de nämnde inte ens att under de 15 år som Sydossetien varit autonomt/ryskkontrollerat, eller i alla fall inte direkt stått under Georgisk kontroll, har majoriteten av de boende där hunnit bli ryska medborgare. Vilket ju onekligen komlicerar suveränitetsfrågan en smula.

Och om Mauretanien talar de inte överhuvudtaget, så där vet jag fortfarande inget mer än vad som står att läsa på dn.se.

Är det inte rätt illa att ett land måste börja på i för att bli rapporterat om i Amerika? Imorgon måste jag försöka köpa en tidning så jag kan få lite riktiga utrikesnyheter. Här i Arizona är valet rätt enkelt: det finns två eller tre lokaltidningar som jag inte har orkat slänga mer än nåt enstaka getöga i, det finns USA Today som inte är värd pengarna, och så finns det NY Times. Så det får nog bli den, som vanligt.

(DN.se:
Georgien; Mauretanien.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback