Mer om Phoenix

Nu har den landat! Det var ganska nervspänt, och folk i salen i Science Operations Center här i Tucson verkade hellre vilja slå varandra på käften än mingla... men till slut närmade sig det stora ögonblicket. Vi hörde kommentarerna från Jet Propulsion Laboratory i Los Angeles, och såg simuleringen och nedräkningen på en av flera storbildsskärmar. Först applåderade folk när Phoenix lyckades veckla ut sin fallskärm, sedan igen när bromsraketerna avfyrades som planerat, och sedan var det ganska andlöst i ett par minuter medan kommentatorrösten från Kalifornien räknade ner hur många meter det var kvar till planetens yta. Men man hörde att det gick bra med nedbromsningen, och till slut bröt hela folkmassan ut i jubel och stående ovationer och allmänt kramande och handskakande när vi omedelbart efter "touchdown" fick signal från landaren att den stod på Mars yta. I samma ögonblick gick kontrollen över Phoenix över från Los Angeles till vetenskaparna här i Tucson.

Stämningen i salen var plötsligt översvallande istället för nervig, och det började kännas väldigt trevligt att vara där - men då var Bebbos tålamod tyvärr redan slut, så hon och jag åkte hem och käkade middag istället för att som planerat delta i grillfesten. Men vi kunde följa det hela live på TV som tur var, så när min man ringde hem för att berätta att de fått de första bilderna som tydde på att landarens solceller hade vecklat ut sig och att alla tre benen verkade stå stadigt, kunde jag säga att jag redan sett dem på TV, och dessutom tillägga att jag hade sett hans kollega - som har samma jobb som han, men för ett instrument som gör kemiska analyser - stå och hoppa upp och ned och klappa i händerna framför bildskärmen... TV visade nämligen också reaktionerna från kontrollrummet i Tucson.

Om min mans instrument fungerar kommer vi dessvärre inte att få veta på ett tag, i bästa fall imorgon förmiddag, tror jag, men förmodligen senare.

DN skrev om Phoenix redan igår
och igen nu efter landningen. AB. Svd.
Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback