Folkomröstning

Igår satte jag käckt på mig gymnastikskorna och joggingbyxorna (det är mycket trappor i Neuchâtel!) och gick ut och stoppade ner flyers i alla brevlådor ända tills jag hade tagit slut på mitt försvarliga flyersförråd. Det drar ihop sig till folkomröstning, nämligen, och min mission som Amnestymedlem och människorättsivrare är att försöka få alla som har rösträtt att rösta emot de nya lagarna om asyl och utlänningar. För själv har jag ju inte rösträtt. Om jag bor här i fem år eller så får jag rösträtt på lokalnivån - som i Sverige - men för att få rösta i federala frågor måste jag bli schweizisk medborgare. Och det har jag inga planer på.

Här har jag skrivit om problemen med asyllagen och utlänningslagen. Enligt förhandstipsen finns det viss risk för att de går igenom; det är ett väldigt stort parti - populistiskt, om ni frågar mig - som har drivit dem. Min lilla erfarenhet av folkomröstningar i Schweiz visar att det alternativ som jag själv skulle rösta på om jag fick vinner ifall alla de romanska, dvs de franskspråkiga samt den italienskspråkiga kantonen, och de stora städerna, Basel, Bern och Zürich röstar på det. Sedan finns det några gammeldags och stockkonservativa kantoner i den tyskspråkiga delen som har en tendens att rösta på fel alternativ oavsett vad det gäller. Hittills verkar den kalkylen stämma, för i Neuchâtel har det under vårt kampanjande känts som att de flesta är med oss. Troligtvis innebär det att även Jura och Geneve samt förmodligen Vaud, Fribourg och Valais röstar nej - men man vet inte, och det krävs att storstäderna plus Ticino också röstar nej.

Håll tummarna! Jag återkommer med resultatet efter den 24:e - och jag ser ivrigt fram emot det, inte minst för att jag då kan sluta bära min orange kampanjt-shirt. Jag hade aldrig trott att jag frivilligt skulle ta på mig nåt organge! Och jag längtar efter att få sluta med det igen.... Det är ungefär det som passar sämst ihop med min hudfärg, nämligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback