Bra saker med Schweiz: tågen

Ibland verkar det kanske som om jag klagar väldigt mycket på Schweiz. Och det är klart att man irriterar sig på de problem man ser runt omkring sig. Men, faktum är att det är mycket som är bra i Schweiz också. Ett exempel på det är tågsystemet.

 

Schweiz är ju ett ganska litet land, och det täcks av järnvägar. Teoretiskt kan man ta flyget mellan Geneve och Zürich, till exempel, men man får vara ganska ordentligt stressad för att göra det eftersom det går direkttåg mellan de två städerna en gång i timmen (och oftare om man kan tänka sig att byta lite här och var) och resan tar knappt tre timmar. Och så ser det ut överallt. Alla långdistanståg går en gång i timmen, och missar man ett så går det ett till på samma klockslag, samma platform, nästa timme. Lokaltåg går oftast oftare än så. Allt annonseras på franska, tyska, engelska och italienska efter vad som passar på respektive linje och respektive station, och allt är välindikerat, välordnat, regelbundet och så gott som alltid i tid. Numera är dessutom alla delar av alla tåg rökfria.


 

Biljetterna är ganska dyra (vad väntar man sig när det är Schweiz man har att göra med!) men köper man ett ?carte demi-tariff? (halva priset-kort) för typ 900 kr (kanske lite mer nu när jag är över 26 år) så får man alla biljetter för halva priset, och man behöver inte göra många resor för att det ska betala sig. Jag hade ett redan innan jag bodde här, för om jag hälsade på min pojkvän kanske fyra gånger om året betalade mina fyra tur och retur till flygplatsen redan kortet, och alla andra tågresor man gjorde betalades därför med halva priset. Å andra sidan kostar biljetten alltid samma summa, och man behöver inte bekymra sig för när man ska köpa den. Dessutom finns det massor av olika lösningar för alla som reser ofta.

 


Studenter, som lever korridorliv i veckorna, reser oftast hem på helgerna, så de kompletterar sina demi-tariff med ett ?voie 7? (platform 7) som innebär att de reser gratis efter sju på kvällen. Pendlare köper ett pendelkort för en specifik sträcka ifall den är 10 mil eller kortare, och åker sedan gratis på den sträckan. Reser man en längre sträcka, säg Neuchâtel-Geneve som i mitt fall, så kan man välja mellan ett ?abonnnement général? för ett år, eller per månad. Detta kort är hiskeligt dyrt (sist jag köpte ett var jag under 26 och då kostade det ca 12000 kr) men man åker sedan gratis hela året på tåg, båtar, bussar, tunnelbana, bergbana och all annan kollektivtrafik. Betalar man per månad kostar det ca 1600 kr i månaden, men man slipper hosta upp så mycket åt gången, och efter ca fem månader hade man tjänat på att välja årskortet.


 Det allra bästa är dock att man kan lämna tillbaka allt. Vill jag köpa ett årskort så får jag tillbaka värdet av den kvarvarande tiden på mitt demi-tariff. Vill jag sedan inte ha årskortet längre får jag tillbaka värdet av tiden som är kvar på det när jag lämnar tillbaka det (fast inte de första fem månaderna). Och går man till kassan och köper en biljett har de alltid smarta arrangemang ? inte som i Sverige när man hade kunnat fixa ett bättre biljett själv på internet. Idag köpte jag en tur och retur till Geneve, och tjejen i kassan sa: ?Behöver du åka buss i Geneve också?? Och när jag svarade ja lade hon till 4 franc (ca 25 kr) på min biljett och sa: ?Nu kan du använda kollektivtrafiken i Geneve hela dagen.? Ett annat exempel är för ett par månader sedan, då jag behövde åka TGV till Paris, och hade försökt köpa biljett på franska järnvägens hemsida länge och väl, och tillslut pallrade mig iväg till stationen här i Neuchâtel, där de på ett litet kick ordnade biljetter med direkttåg Neuchâtel-Paris, betydligt billigare än vad det hade sett ut på internet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback