I Afrika har de koll

Man får lite ändrade perspektiv av att föda barn, som sagt. Idag på morgonen har jag och min dotter varit på "bära bebis i sjal-kurs" (det var mest jag som bar; min dotter var med som övningsobjekt.... fast hon verkade gilla att bli buren i sjal). Vi fick lära oss att bära bebisen på magen och bröstkorgen - det klassiska sättet om man t ex ser till Afrika (och det är i Senegal som jag har sett barn bäras i sjalar mest) är att bära dem på ryggen, men här är vi så ängsliga för vad som händer bakom våra ryggar att vi inte flyttar över barnen dit förrän vi fått in vanan och de kan hålla huvudena ordentligt och börja kännas tunga att kånka omkring på fram.

 

Att bära bebis i sjal var riktigt bekvämt och mysigt, lättare än att t ex bära bebisen i bilstolen och så sitter den säkert medan man har händerna fria. I Senegal hade kvinnorna ett barn i en sjal på ryggen medan de balanserade en vattenhink på huvudet, och de hade inga balansproblem. Riktigt den nivån räknar jag inte med att uppnå - som stel svensk räknar jag inte med att kunna bära som de, för jag kommer aldrig i hela livet att komma i närheten av att kunna dansa som de, och det känns som att de två sakerna hör ihop. De verkar vara mer naturligt balanserade på något sätt... eller så har de utvecklats till mindre stela varelser just eftersom de har suttit ihopkrupna på sina mödrars ryggar istället för att dras ut i en vagn? Men det är väl lite långsökt.

 

Men, även om jag aldrig kommer att förvandlas till en elegant senegalesiska tror jag att jag kommer att ha nytta av att kunna bära min bebis i en sjal; det är så sjukt mycket trappor här att det känns bra mycket enklare än att dra en barnvagn. Och jag har ju burit henne på framsidan av min kropp i nio månader - det här ger hennes far möjligheten att också bära henne. Vi ska få låna en Babybjörn-sele av en kompis och prova det med, men barnmorskorna avråder från dem för i alla fall så här små barn för att det inte stödjer upp ryggen ordentligt och för att bebisens ben hänger rakt ned, när det naturliga för den är att dra upp benen som den kan göra i en sjal. I Afrika har de koll. I Schweiz är vi amatörer. Sverige ligger lite bättre till än Schweiz, men jag tror ändå att Afrika är bra mycket bättre på såna här saker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback