Rebella, endast för stockholmare

Jag har vänner som skriver på Rebellabloggen, en socialdemokratisk blogg skriven av unga kvinnor som mest behandlar feminist- och jämställdhetsfrågor. Såhär beskriver de sig själva:


Unga S-kvinnor Rebella bildades våren 2003. Vårt syfte är tudelat. Å ena sidan vill vi driva opinion i frågor som berör jämställdhet och medverka till att bryta könsmaktsstrukturer, såväl i samhället i stort som inom arbetarrörelsen. Å andra sidan vill vi använda systerskapet till att stärka och inspirera varandra.


Vackert så, även för den som inte nödvändigtvis är socialdemokrat. Men, så fort jag hade hunnit förbi inledningen började jag störa mig. Fortsättningen lyder nämligen:


Oftast har vi möte i ABF-huset den 8:e varje månad klockan 18.00.


Jaha? Och vad är ABF-huset då? Nu råkar jag veta att det ligger i Stockholm (fast inte var), och kan väl googla det om jag skulle vara en person som befann mig i Stockholm och ville gå på Rebellas möte. Men, observera att det alltså är så givet att allt handlar om Stockholm att de inte ens kan precisera det. Det hade varit så enkelt för dem att istället skriva ABF-huset, gatudadress, Stockholm den 8:e varje månad etc!


Och jag tycker det blir så svårt att ta det där med systerskap på allvar när det är så tydligt att det bara är en viss kategori systrar, unga S-kvinnor bosatta i Stockholm, som antas vara intresserade. Hur intressant blir det att skriva när man bara verkar skriva för folk som redan är övertygade? Och även om man accepterar att bloggen skrivs för och av de redan frälsta, så måste det väl finnas unga, kvinnliga socialdemokrater med intresse för de här frågorna överallt från Kiruna till Ystad, kvinnor som potentiellt skulle kunna vilja komma på ett Rebellamöte?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback