Jävla gubbland!

Det gick visst bra för UDC i det där valet. Blä. Jag blev så besviken att jag inte ens riktigt har orkat ta reda på hur det faktiskt gick...

Dessvärre är vi - d v s min man, som är den ende i vår familj som har rösträtt - medskyldig. När han tyckte att det var dags att gå och rösta (jag påminde honom), ca kl 13 på söndagseftermiddagen, och för den sakens skull plockade fram sitt röstkort, stod det att läsa på röstkortet att vallokalerna var öppna 10-12 på valdagen.

Que? 10-12? Jävla land, alltså! Hur svårt kan det vara att ha vallokalerna öppna ett par timmar till?

Och - det här är en viktig poäng eftersom det är Schweiz vi snackar om - VEM hinner gå och rösta mellan kl 10 och kl 12 en söndag? Jo, det är inte hemmafruarna, som lagar veckans mest avancerade lunch under den tiden (för lunch intas kl 12 exakt på helgerna), utan det är bara männen, som ändå tillbringar den tiden med att åka runt hos varandra och dricka apéritif. Och då kan de ju lika gärna gå och rösta före, mellan eller efter apéron. Men för de kvinnor som vill rösta krävs antingen omsorgsfull planering så att de kommer ifrån matlagningen, eller ännu omsorgsfullare planering i form av brevröstning på förhand.

Igen: Jävla gubbland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback