Arizona, svingstat men ändå ointressant

Jag tänkte skriva ett elakt inlägg av typen "10 skäl att hata USA" (och då skulle jag inte ta upp så banala och Europafokuserade skäl som t ex Bushadministrationens olika utrikespolitiska fiaskon, utan vardagslivsskäl som man snubblar över när man försöker bo här: bilberoendet, den administrativa snårighet som den federala strukturen medför, avsaknaden på stadskärnor i amerikanska städer, svårigheten att hitta något hälsosamt att äta på platsen där nämnda stadskärna borde ligga, den överdrivet käcka approach som alla amerikaner verkar vinnlägga sig om när de serverar knappt ätbar mat osv). Min fine make lyckades dock till slut slänga ihop ett ätbart mål mat, och efter att ha intagit det blev jag lite vänligare stämd mot Amerika igen. Därför vill jag istället skriva om några betraktelser av den amerikanska valrörelsen.


Arizona, där jag befinner mig, är en av de stater som håller primärval på "supertisdagen", den 5 feb - en tisdag som också råkar sammanfalla med Bebbos 1-årsdag. Nu när jag har kört bil runt hela Tucson flera varv (se irritationen på USA ovan) har jag sett lite fler skyltar med valpropaganda, och även om Ron Paul helt klart är den som har flest skyltar har jag också sett några för Hillary Clinton, Barack Obama och Mitt Romney.


Såvitt jag förstod höll Ron Paul ett "rally" (ett stormöte) i en park här i Tucson idag. I alla fall körde vi förbi en park som var dekorerad med Ron Paul-skyltar, och folk anlände dit med Ron Paul-skyltar i händerna. Men på hans officiella kampanjsida står det ingenting om att han kommer till Tucson (eller ens till Arizona överhuvudtaget), så förmodligen var det bara ett inspirationsmöte för hans supportrar. Inte heller Mitt Romney verkar ta sig tid att komma till Arizona. Hillary Clinton ska tala i stadshuset i Phoenix på måndag, står det att läsa på hennes kampanjsida - men jag tror att det är en fint och att hon i själva verket talar någon annanstans, medan det hålls "rallies" med tal på storbildsTV i alla supertisdagsstater. Till Tucson kommer hon i alla fall helt säkert inte. Det gör inte heller Barack Obama.


Av de intressanta kandidaterna återstår då John McCain. Kommer han till Tucson, eller ens till Arizona? Nä, det gör han inte. Men å andra sidan verkar det ju inte finnas någon här som stödjer honom, heller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback