Bensinpriset

På CNN idag pratade de om att bensinpriset förmodligen skulle nå en ny topnotering i maj, 4 dollar per gallon. Eftersom en gallon är knappt fyra liter, innebär detta omkring en dollar per liter. En dollar är ungefär 8 kr, och om bensinen kostade 8kr/l i Sverige antar jag att vi också skulle köra SUVs... eller kanske inte. Jantelagen är effektiv för att begränsa vissa former av överkonsumtion.


I alla fall tror jag att smärtgränsen snart är nådd för amerikanerna och deras bensinslukande monsterbilar. Högre bensinpris i kombination med en lågkonjunktur (eller t o m en recession, det diskuteras var och varannan dag här) kommer att innebära att de blir tvungna att byta ned sig i bilstorlek. Och ju fler som väljer mindre bilar, desto mindre värt blir trafiksäkerhetsargumentet för att ha en jättebil.


Jag pratade med en kvinna häromdagen, som lämnat familjens van på service, och fått en ersättningsbil - en Volkswagen Beetle! Hon visste inte om hon skulle skratta eller gråta, och även om jag kanske inte heller skulle ha valt just en tredörrars bubbla om jag hade en treåring och två tonåringar att forsla omkring, tycker jag att detta är ett tecken på ett kommande paradigmskifte. Vem behöver egentligen en skitstor van? En ganska liten bil som den Opel Astra vi hade i Schweiz, eller den VW Passat vi har här, täcker helt klart familjebehovet, även i USA.


Tack OPEC för att ni gör ert för att bromsa klimatförändingarna...



Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

du var ju smart NOT

2008-05-28 @ 14:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback