Nyfeodalism

 

Jag läste en artikel i Newsweek om Ryssland. Analysen var väldigt skarp, tyckte jag, och gick ut på att Ryssland under Putin har förvandlats till ett slags ny-feodalt system, där gemene man måste betala mutor till olika makthavare, som i sin tur är trogna färre människor (män) med mer makt, och dessa i sin tur har någon ännu högre som håller dem om ryggen etc. Och så fortsätter det tills all makt utgår från Kreml och Putins tedrickningscirkel av nära vänner, de flesta gamla KGB:are. Slående likt ett feodalt system när det beskrivs på det sättet. Och dessutom känns det både rimligt och överensstämmande med andra inlägg jag har skrivit om Ryssland (tex här).

 
Jag blev så pass imponerad av artikeln att jag kanske rent av kommer att fortsätta läsa Newsweek...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback