Mammutar

Min mamma har en teori om att män som får barn egentligen vill gå ut och nedlägga mammutar för att ordna familjens försörjning. Numera finns det ju inga mammutar att nedlägga, och det finns dessutom mer rafinerade sätt att ordna familjens försörjning på. Därför svarar dagens män på mammut-behovet med att börja arbeta mer och mer och tillbringa långa extra timmar på jobbet.

 

Jag är i allmänhet rätt skeptisk till biologistiska förklaringar till samtida fenomen. Min man jobbar visserligen väldigt mycket, men jag försöker hävda att det inte har något med mammutar att göra, utan att han skulle ha befunnit sig på sluttampen av sin doktorsavhandling nu oavsett om vi fått barn eller inte. Mamma vill inte höra på det örat.

 

Idag framkastade jag i alla fall mammut-teorin för min puéricultrice (motsvarar kanske BVC-sköterska, men eftersom vi lever i ett liberalt välfärdssystem - se här om referensen till Esping-Andersen känns obegriplig - är det Röda Korset som sköter den servicen istället för det allmänna; man betalar en rätt symbolisk summa för att skriva in sitt barn på ett år, och så får man komma hur ofta eller hur sällan man vill och få sitt barn vägt och mätt och lufta alla sina bekymmer och farhågor). Till min förvåning köpte hon lyckligt teorin och förklarade att hon ofta träffade mammor vars män plötsligt när de fick barn skulle börja vidareutbilda sig, gå kvällskurser och så vidare, och aldrig var hemma för att hjälpa till med hushållet eller ta hand om barnet.

 

Så kanske kan det vara genetiskt ändå? Eller så är det bara så att här i Schweiz blir kvinnorna hemmafruar när de får barn (eftersom barnomsorg och mammaledighet är undermånliga) och därför övertar de hela ansvaret för hushållet - i de fall de inte redan hade det ansvaret när de jobbade, vilket vi inte ska sticka under stol med att många har - när de får barn. Och männen utnyttjar inte den tidslucka de får över när de slipper göra sin del av matlagning, städning, tvätt etc till att tillbringa mer tid med barnet, utan de börjar vidareutbilda sig och snegla på karriärsstegen istället.


Det är väl förövrigt bevisat att kvinnors karriärer missgynnas av att de blir mödrar, medan mäns karriärer gynnas av att de blir fäder?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback