Palin

Det verkar som om McCain har kommit ut med sitt val av vicepresidentkandidat nu: Sarah Palin, guvernör i Alaska. Jag kan inte påstå att jag vet så mycket om henne (men det går förstås bra att läsa på här) men så vitt jag förstår har han gjort ett bra val, bättre än Obama. Jag föreslog ju för länge sedan att han borde välja en kvinna (här är det inlägget) för att flirta med missnöjda Clinton-supportrar, och hon verkar också vara på den konservativa sidan av McCain, vilket säkert uppskattas av de grupper som tycker att McCain själv är för liberal. Förutom att hon är pro-life och emot gayäktenskap är hennes profilfrågor miljön, klimatförändringarna och "ren politik", dvs slut på resursslöseriet, hederliga kampanjer, och självförsörjande för Alaska. Allt detta platsar mycket snyggt i McCain-lägret.

Dessutom verkar hon vara något av en super woman - och det måste man antagligen vara för att kunna vara konservativ och framgångsrik på den nivån. Sarah Palin är bara dryga 40, alltså yngre än Obama. Förutom att hon har slagit massor av rekord bara genom att vara kvinna, har hon gjort det genom sin ungdom. Hon har ett förflutet som sporttjej och skönhetsmiss, och har hunnit med att gifta sig och föda fem barn (det senaste, en son med Downs syndrom i april i år), förutom sin karriär som politiker och journalist. Jag är lite ängslig att hon är den typen av kvinna som gör kvinnosaken en otjänst - som dubbelarbetar så hårt att hon skulle kunna vara en superkvinna och en konventionell man samtidigt. ...men det är väl kanske den typen av karriärkvinna som går hem hos det republikanska partiet.

Det pratas i analyserna här om att McCain överger sitt argument om att Obama är för oerfaren genom att välja en så ung vicepresidentkandidat. Enligt min ringa mening är Obamas val att välja en inventarie i det politiska etablisemanget värre, och McCains val kommer snarare att ge en frisk fläkt åt hans kampanj.

Det här blir nog spännande! Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback