Patriot

Man blir ju rätt patriotisk av att bo i utlandet. När jag klev av planet på Arlanda i torsdags och vant undvek de två första damtoaletterna i F-hallen (de har bara två toaletter var och det är alltid kö där eftersom ALLA människor som går av ett flygplan alltid verkar vara kiss-nödiga) för att så småningom, efter passkontrollen, komma fram till jättetoaletten (typ 20 toaletter och så gott som folktomt) i bagageutlämningshallen hann jag reflektera över svenska toalettskyltar:

Damtoalett-rullstol-skötbord står det över dörren, i form av små internationellt gångbara teckningar. Och över motstående dörr står det Herrtoalett-rullstol-skötbord. Och detta lade jag märke till just för att jag inte tror att jag någon annanstans än i Sverige (men märk väl att jag inte gör anspråk på att ha tittat noga efter i hela världen) har sett herrtoalettskylten och skötbordsskylten tillsammans.

Och givetvis funderar man då lite: hur gör pappor som reser själva med sina barn på andra flygplatser (eller överhuvudtaget då de befinner sig på offentlig plats)? Ska de traska in på damtoaletten och byta blöja där? Eller ska de byta blöja i handfatet på herrtoaletten, omgivna av andra snubbar som försöker raka sig och tvätta händerna?

Jag säger ju att Sverige rular!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback