Om vi förlorar folkomröstningen

Hos Comité romande 2xNon aux lois contre l'asile et les étrangers (Franskspråkiga kommittéen 2xnej till lagarna mot asyl och utlänningar - notera att lagarna omnämns som "mot" asyl och utlänningar istället för "om", vilket enligt min ringa mening är en rättivsande, fast tillspetsad, benämning) har man redan börjat förbereda sig på hur man ska handskas med nederlaget som förväntas komma på söndag. Jag tycker det är deppigt och avskräckande att de är så säkra på att vi kommer att förlora, men jag är nöjd med att de jobbar på en strategi för hur de ska följa upp det hela. Förmodligen blir det nåt slags sekretariatsstruktur som kan följa upp hur de nya lagarna tillämpas, och systematiskt uppmärksamma media, regering och internationella organ såsom Europadomstolen och FN:s människorättsorgan på de problem som - garanterat! - kommer att uppkomma.

På Neuchâtelnivån ska det ordnas en valvaka med mediebevakning - jag känner ingen i kommittén utom Amnestys representant, men funderar på att släpa mig dit i alla fall. Jag är nytillträdd ansvarig för Neuchâtels Amnestygrupp, och det är ju ändå ett statement att åtminstone ta sig dit.

(Mina tidigare inlägg om folkomröstningen kan läsas här, här, här och här.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback