Fisk

Jag äter inte kött men brukar försöka få i mig fisk lite då och då. Men som de flesta vet så är inte det där med fisk helt oproblematiskt, med utfiskning, övergödning av vattendragen etc. WWF har därför, i alla fall här i Schweiz, en käck liten märkning med en glad firre på fiskförpackningarna, som ska borga för att den är fiskad på någon sorts ansvarsfullt sätt.


 

Hittills är jag dock skeptisk. Om jag vill köpa rökt lax – vilket händer inte alltför sällan – finns det flera sorter att välja mellan i min affär. Den som har WWF:s märke är extremt dyr och kommer från Alaska. Brevid den ligger den odlade laxen från Norge. Och jag vet att norska laxodlingar har ett ganska gott rykte vad gäller miljökrav och näringsmässig fisk. Och eftersom den är odlad kan den ju inte bidra särskilt mycket till utfiskningen. Dessutom vet jag på ett ungefär hur stor skillnad i avstånd det är mellan Norge och Schweiz, jämför med mellan Alaska och Schweiz, och jag tänker mig att de föroreningar den odlade norska laxen kan ge upphov till måste kompenseras av den betydligt kortare transportsträckan. Och dessutom stödjer jag hellre norsk industri än amerikansk, ifall jag lätt kan göra det. Så jag köper den norska laxen, utan glad firre-märkning.


 

Men, när jag ville plocka åt mig min vanliga lax i affären härrom dagen kom den plötsligt från Chile! Dröm om min förvåning! Jag kollade igenom alla paketen på hyllan för att se om de hade gömt undan den norska laxen, men vartenda paket var märkt Chile. Levererar inte Norge nån odlad lax längre, eller har den i hemlighet kommit från Chile hela tiden? Jag avvaktar spänt dramats upplösning, och tillsvidare får jag väl äta nåt annat än just rökt lax.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej!



Nu var det ju längesedan men du minns möjligtvis inte vad det var för importör/leverantör av denna lax? Märke etc?



Tack för svar :)

2009-03-10 @ 16:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback