Om vår bebis visar sig vara en pojke...

Egentligen är jag nog lika rädd för att bebisen ska vara en pojke. Jag vet ju inget om vilka påfrestningar små pojkar utsätts för! De lär sig, enligt karikatyren, att lösa konflikter med våld, tänka elitisktiskt och inte kommunicera. Detta måste man väl också ta i beaktande och försöka skydda dem mot? Jag har inga bröder och min bästa manliga kompis (som jag i och för sig har känt sedan en mycket späd ålder) är gay. Jag tror inte att detta behöver ha påverkat hans upplevelse av barndomens könsrollstrauman ? men själv är han övertygad om att han är homosexuell för att han är enda barnet och har överbeskyddande föräldrar, särskilt en överbeskyddande mamma. Och han vet väl antagligen bättre än jag.

 
Men min man måste ju veta hur det är att växa upp som pojke och vilka stereotyper man måste förhålla sig till. Och det är gott och väl, men han växte upp i en mindre ifrågasättande omgivning än min, där hans mamma skötte hushållet (till total perfektion) och där hans pappa i och för sig var snäll och närvarande, men inte alls den trygghetspelare som hans mamma utgjorde. Följaktligen har det tagit honom en del tankearbete att acceptera en modernare arbets- och rollfördelning i vår lilla familj. Å andra sidan kommer han inte i närheten av den manliga stereotypen att tendera att lösa konflikter med våld, och han kommunicerar bra ? fast hellre med kvinnor än med andra män. 

 

Jag vet också att han har haft tonårsperioder när han har försökt komma över blyghet och anpassningsproblem med att supa på tok för mycket (det cirkulerar en historia om när han, dyngrak, bestämde sig för att rulla nedför en trappa ? hans omgivning ser detta som ett fylleupptåg, men han har erkänt för mig att det i princip var ett självmordsförsök, och jag vill gråta när jag tänker på det) men annars känns det som att pojkar åtminstone har den jämförelsevis sunda utvägen att gömma sig i sporten.

 


Antagligen gäller väl samma huvudregel som för flickorna, att försöka förse sin son med positiva förebilder och ett kritiskt förhållningssätt. Jag kommer att bekämpa alla krigsleksaker och uppmuntra kommunikationsfrämjande leksaker, men annars får man väl som sagt försöka leva ut de olika faser som omgivningen driver in barnet i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback