Katolsk folktro

Min man har problem med psoriasis under naglarna. Han har också börjat känna av det i lederna (det sägs att det är stressrelaterat så det kanske inte är så konstigt att det började i samband med min graviditet...) och bestämde sig därför för att få det utrett. Sålunda har han blivit omkringskickad av sin doktor till typ alla sjukhus i den franska delen av Schweiz (jag överdriver bara lite) och genomgått diverse mer eller mindre absurda undersökningar (radioaktiva injektioner o dyl). Slutsatsen av det hela var att han har psoriasisbesvär i lederna, men väldigt lindrigt, och att det förmodligen inte kommer att förvärras. Den enda medicinska behandlingen han ska genomgå består i att ta ett svagt inflammationsnedsättande piller innan han går och lägger sig, för att slippa vakna upp med stela leder.


När vi informerade hans föräldrar om detta sa hans mamma: "Åk nu genast iväg och tvätta händerna i St Vaine-källan!". Och min man, som ändå gärna ville gå ut i skogen och se om det fanns några kantareller, gjorde snällt som hon sa. Jag följde med, fascinerad. I skogen på berget ovanför byn fanns en liten Mariastaty i en grotta brevid ett vattenfall. Så här fint var det.

image8

image9

image10

Så naturskönt som det var kan jag förstå att det anses vara en helig plats, men för mig är det ändå snudd på naturreligiöst att rekommendera handtvätt under ett särskilt vattenfall mot psoriasis under naglarna. Men det är onekligen intressant att min svärmor, som är väldigt lite religiös och knappt går i kyrkan till jul och påsk, spontant föreslog denna lite speciella kur.

 

Jag har också blivit rekommenderad något som kallas "hemligheten", som tydligen ska hjälpa mot bebisens tandsättningssmärtor, men även mot lite smått och gott som t ex fotvårtor. Ingen har viljat precisera vad hemligheten innebär, men så vitt jag förstår är det särskilda kloka gummor eller gubbar som kan göra "hemligheten" och så försvinner vad det nu är för problem man har. Det är även tradition, och väldigt viktigt, när man har byggt ett hus, att bjuda in prästen på lunch så att han kan gå runt i alla rum och välsigna dem.


Inom katolicismen är gränsen mellan religion och skrock ganska tunn.... eller är det bara för att det är en by i en gudsförgäten landsända? I Rom kanske man inte tror så mycket på "hemligheten"? Men heliga källor finns det väl å andra sidan ett par stycken som är officiellt sanktionerade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback