Det här med utvecklingssamarbete

När jag var i Senegal 2003 reste min MFS-kollega och jag omkring på landsbygden en del. Vi besökte t ex en liten by som hade massor av utvecklingssamarbete med olika västländer, och där visade man stolt upp det senaste projektet som byggts i samarbete med nåt västland (kan ha varit Frankrike): en "case de tout-petits", en sorts dagis för barn i dagisålder. Det var en käck, åttkantig byggnad med en stenlagd gård utanför, alltihop snyggt dekorerat i glada färger med glada figurer - men vad var det bra för? Argumenten var blandade, att barnen skulle lära sig nåt, att mammorna skulle få lite ro etc, och det var ju väl så, men jag tror att åtminstone de argumenten faktiskt är felaktiga. Vad ska ett gäng spralliga 3-4-åringar som samlats typ 50 stycken runt ett par tre "fröknar" kunna lära sig i en kal och ekande, ehuru snyggt dekorerad och stiligt åttkantig, byggnad med stengolv? Det fanns ett kök också, men inget vatten indraget, och jag tvivlar på att gården med stenarna runtomkring kommer att förvandlas till en trädgård, så inte kan barnen leka nåt kul ute heller. Vad är poängen? Att alla barn och alla "fröknar" ska få så ont i huvudena som möjligt och bli så trötta som möjligt?


Argumentet om att mammorna ska få lite tid för sig själva håller ju inte heller, för en av de saker som man faktiskt är bättre på i Senegal än i västvärlden är familjesammanhållning - det finns alltid äldre syskon, mostrar, fastrar, mormödrar och grannar som mammorna kan låna ut sitt barn till en stund om det behövs. Och barnen i den åldern har mycket trevligare, och lär sig mycket mer, på att hänga med familjen och grannarna hemma än på att trängas ihop i skränande skockar i ett (o)pedagogiskt franskt hus.


Det här lämnade ett starkt intryck hos mig, för jag kände nånstans i hjärteroten vad fel det kan bli, det här med bistånd. Missförstå mig inte, jag tycker bistånd är jätteviktigt, men man måste liksom anpassa det till mottagarbefolkningen - och i den här byn hade det kanske varit viktigare att satsa på myggnät än på en meningslös och tråkig pseudolekskola.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback