Jävla gubbland #2

I lördags skulle jag och Bebbo ta tåget till Lausanne för att hälsa på en kompis. När man åker tåg är det enklast att ha Bebbo i sjalen på magen, men jag ville ändå ha med barnvagnen, för Lausanne är sjukt backigt och Bebbo är tung.


På grund av strul med biljettautomaten gick jag till biljettluckan, och passade på att klaga på att det är svårt att ta med sig vagnen ombord på tåget (smala dörröppningar och flera trappsteg för att ta sig in). Mannen i biljettluckan fnös typ mest så jag blev irriterad och insisterade. Jag förklarade att jag var medveten om att det inte var ett problem han kunde lösa på direkten, och om att tågen är rätt så nya och väl inte kommer att bytas ut inom den närmaste framtiden, men att de antagligen samlade på kundernas synpunkter nånstans och att jag därför ville ha infört i protokollet att man borde kunna ha med sig en barnvagn på tåget. Då drog han, likgiltigt, en ramsa om att lokaltågen i högre och högre grad byggs utan trappor, men att snabbtågen kör så fort att det inte med dagens teknik går att minska dem på höjden. "Men i Sverige har ju X2000 hissar för barnvagnar och rullstolar!" invände jag inte. Men det borde jag kanske ha gjort för när jag kom ut på platformen så stod det ju faktiskt en hiss där. Den hade han ju kunnat erbjuda mig hjälp med att använda, när jag ändå stod där och klagade på svårigheterna med att ha barnvagn med sig på tåget. Men icke. Det var väl antagligen så att jag fick skylla mig själv som hade barnvagn.... jävla gubbland!


Och när man börjar fundera på saken: när jag första gången pendlade mellan Neuchâtel och Genève, 2004, gick snabbtågen på vissa avgångar, och jag blev sur när jag hamnade på en sån avgång för jag mådde illa i de tågen. På de andra avgångarna gick bekväma intercitytåg som man inte mådde illa av och som dessutom var rymliga och snäppet mer barnvagnsvänliga, och resan tog 1 timme och 13 minuter. Numera går snabbtågen på alla avgångar mellan Neuchâtel och Genève, och restiden har pressats till 1 timme och 9 minuter. Detta är alltså utvecklingen som går framåt - men vem är intresserad av att komma fram till Genève fyra minuter snabbare i ett trängre, obekvämare och mer opraktiskt tåg, som man dessutom mår ännu mer illa i nu för att den sträckan tiden har pressats på är den kurviga biten mellan Neuchâtel och Yverdon (på raksträckan nere vid Genèvesjön gick de gamla tågen lika snabbt)? Det är knappast mammor med barn i alla fall, utan snarare jättebusy affärsmän. Jävla gubbland!


Hur gick det då med barnvagnen? Jodå, när jag skulle kliva på stannar en vänlig människa och erbjuder mig hjälp med vagnen (jag hatar att ta emot hjälp, det är väl därför jag blir så sur över grejer som hindrar mig från att klara mig själv); och ja, givetvis var den vänliga människan en tjej. Och, lustigt nog, gör hon precis den reflektionen som jag bittert hade formulerat i huvudet medan jag väntade på tåget: "Ja, det är ju inte tänkt för kvinnor, det här...".


Kommentarer
Postat av: Annika

Hejsan! Snubblade över din blogg, bor du i Schweiz? Själv bor jag i Basel med min schweiziska sambo och varan 2 veckor gamla son :) Hör gärna av dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback