Bindor för framsteg?

FN:s millenniemål säger bl a att 2015 ska alla kunna få grundläggande utbildning (mål 2). De säger också att jämställdhet mellan könen ska uppnås och kvinnor ska stärkas särskilt (mål 3). Dessa två mål är sammanlänkade, eftersom det är ett faktum att flickor i större utsträckning hoppar av skolan, eller aldrig börjar skolan, än pojkar (och utbildning förutsätts vara nödvändig för jämställdhet). Att ge alla jordens flickor tillgång till grundläggande utbildning (betyder ungefär lågstadiet) till 2015 är alltså en ordentlig utmaning, och i dagsläget ser utsikterna att det lyckas ganska begränsade ut.


Vet man om detta, hamnar en reklam jag såg på amerikansk TV i ett nytt ljus. Ett företag som tillverkar mensskydd berättade den sorgliga historien om en svart tonårig tjej (antagligen i Afrika, men det sades inte var hon bodde nånstans) som var tvungen att vara borta från skolan upp till en vecka varje månad när hon hade mens, och därmed kom hopplöst efter sina bröder och så småningom skulle komma att hoppa av skolan. Men, de amerikanska konsumenterna kunde ju hjälpa henne och hennes olyckssystrar genom att själva köpa mensskydd av fabrikanten i fråga, och därmed sponsra mensskydd åt de afrikanska flickorna så de kunde gå till skolan och världen därmed skulle bli bättre. (Millenniemålen nämndes inte i reklamen, men det är nog bara för att de amerikanska konsumenterna inte förutsätts känna till dem.)


Jodå... men är det verkligen så att bristen på mensskydd är ett stort skäl till att flickorna hoppar av skolan? (För övrigt har de flesta flickor i lågstadieålder inte mens - och i många delar av Afrika räknas de som vuxna och gifts bort när de får mens, så det är i vilket fall inte bristen på mensskydd som håller dem borta från utbildning.) Jag tror att även om varenda liten afrikanska så hade en väska full med bindor att släpa med sig till skolan skulle hon inte gå, så länge det t ex inte finns toaletter i skolan. För övrigt kan hon ju plugga hemma de dagarna, istället för att komma efter. Tyvärr vet jag inte hur afrikanskorna handskas med sina blödningar (jag har ju tillbringat ett par månader i Senegal, men förmodligen var jag för pryd för att fråga mina senegalesiska tjejkompisar om detta; i alla fall minns jag inte att jag blev informerad om det) men man kan ju tänka sig att de har någonsorts tvättbara bindor, om de nu inte tillhör den urbana medel- och överklassen. Och tänk vilken miljöbelastning det skulle bli om alla afrikanskor ute i byarna började använda engångsbindor istället! Det finns inte precis några organiserade sophanteringssystem på den afrikanska landsbygden. Det räcker med att se vad som händer med uttjänta batterier (radio är stort på senegalesiska landsbygden, men el är det inte) för att få mardrömmar. Använda bindor i buskage och längs vägkanter på samma sätt känns inte frestande.


Reklammakarna försöker verkligen slå mynt av vilken offer-story om tredje världen som helst. Jag säger: hitta på ett mer effektivt sätt att få flickor från Syd till skolan om ni vill ha mig som kund!


Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback