Det där med skötbord

Jag brukar ju hävda att skandinaviska flygplatser rular ur skötbordssynvinkel. Men, det kanske ändå, trots allt, är en sanning med modifikation. På Kastrup igår var två av tre toaletter vi försökte använda så äckliga att vi gick ut igen med oförrättat ärende. Den första jag testade var i incheckningshallen; det är kanske inte så konstigt att toaletterna där är sunkiga och nedgångna. Där var det även sånt där läskigt ljus som ska göra det svårt för sprutnarkomanerna att hitta blodådrorna. Jag sprang snabbt ut igen.


Nästa testade toalett var en damtoalett i shoppingområdet efter säkerhetskontollen. Efter att ha avgjort att den var tillräckligt fräsch, och använt den, bytte jag även Bebbos blöja där (det fanns skötbord). Till sist försökte min man sig på en herrtoalett i gaten, men kom också raskt ut igen. Och generellt är väl herrtoaletter sunkigare än damtoaletter? Jag har gjort mina egna fältstudier ibland när det har varit bråttom och kö på damtoaletten (vilket det ju ofta är på damtoaletter), samt minst två gånger när jag har gått fel... Då brukar jag dessutom upptäcka att jag har gått fel när jag känner urinstanken.


Vid bagageutlämningen på Geneves flygplats var det blöjbytardags igen, men Bebbo och hennes pappa kom tillbaka med dystra miner. "Det fanns inget skötbord på herrtoaletten", sa han, och jag börja ilsket muttra över u-landet Schweiz som upprätthåller könsstereotyperna och tvingar kvinnor att ta hela ansvaret för familjen, manifesterat i svårigheterna för en pappa att byta blöja på sitt barn på allmän plats. ...men det visade sig att jag var orättivs mot Schweiz och att det bara är min man som inte håller ögonen öppna ordentligt. Bebbo och jag hittade nämligen genast ett rum med bebisskylt på dörren, som varken innehöll herr- eller damtoalett, utan bara ett handfat, en soptunna och ett skötbord. Och det var ju precis vad vi behövde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback