« Vote Ron Paul »

En sak som en politiknörd som jag genast lägger märke till här i Tucson, Arizona, är att den enda presidentkandidat för vilken det bedrivs kampanj här är Ron Paul. Själv kände jag knappt igen namnet Ron Paul, och visste inte om han var republikan eller demokrat. Men jag tänkte att han kanske var från Arizona, eftersom han verkar ha en hygglig hejarklack här. Den enda andra valaffisch jag sett var till stöd för Barack Obama - men det var bara en enda, att jämföra med det säkert femtiotal skyltar som uppmanar till att rösta på Ron Paul som jag har sett längs vägarna här i stan.


En snabb sökning visar dock att Ron Paul är republikan (DN nämner honom under rubriken "övriga kandidater", dvs typ nr fem eller kanske fyra nu sedan Giuliani hoppat av). Han är inte från Arizona, utan kongressledamot från Texas - och totalt bisarr. Wikipedia listar några av hans mer uppseendeväckande idéer, så som att går Nato och FN, avskaffa den federala inkomstskatten och spara pengar genom att lägga ned de flesta myndigheter. Han är också emot så spridda saker som centralbanken, den statliga drogbekämningen och vapenkontollen. Till yrket är han gynekolog, och dessutom mot fri abort (men vill inte lagstifta emot den utan låta delstaterna bestämma). Dessutom är han gammal, 72 år, och hans öknamn, "Dr No", är ganska talande.


På hans kampanjsite ("Ron Paul 2008 - Hope for America") kan man se sammanslutningar som stödjer honom, t ex Gun Owners for Ron Paul. Faktum är att hans brev till Gun Owners är ganska skrämmande. Och populistiskt.


Så det enda kvarvarande mysteriet är varför det finns så mycket propaganda för honom i Tucson. Enligt alla jag har pratat med är Arizona i princip republikanskt (men har på senare tid varit en swing-state), men Tucson, i egenskap av universitetsstad, är demokratiskt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback