Hyggligt presidentval

Efter mycker funderande har jag bestämt mig för att jag håller på Hillary Clinton i det amerikanska presidentracet. Jag tycker i och för sig att Barak Obama har en mer tilltalande framtoning, men vad vill vi i resten av världen egentligen helst ha ut av en amerikansk president - att han eller hon är sympatisk eller att han eller hon har benkoll på sakfrågorna? Så jag bestämde mig för Clinton.


Men, efter att ha hört John McCains segertal igår kväll måste jag säga att jag har en ganska positiv syn på hela det här valet: även om worst case-scenariet skulle inträffa, dvs att republikanerna i form av McCain vinner presidentvalet, känns det som en tydlig förbättring mot nuläget. McCain har en lågmäld, ganska lyssnande framtoning, och verkar ha koll på sakfrågorna (men jag har tyvärr inte hört honom pressas i debatt så det är lite svårt att uttala sig om den saken). Jag delar inte nödvändigtvis hans uppfattningar (även om jag kanske tycker att han har en rimligare syn på Irak än de publikfriande demokraterna; har USA nu en gång trampat ordentligt i klaveret där får de göra sitt bästa för att städa upp i röran innan de drar sig tillbaka) men jag kan ändå respektera honom som politiker, och jag tror han vore en bättre president än den nuvarande.


Och dessutom kommer han ju från Arizona....


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback