Lurad

Valkampanjen fortsätter med full hastighet här, även om jag inte orkar rapportera så mycket från den. Sammanfattningsvis kan man säga att budskapen blir mer och mer urvattnade, onyanserade och simplifierade, förenklade ned till den nivå där det enda Obama och McCain egentligen säger är: “jag är bra, han är dålig”. Själv tyckte jag det var förtjusande för nån vecka sedan när Colin Powell (utrikesminister i den första GW Bush-administrationen) gick ut med sitt stöd för Obama - snacka om att så split i det republikanska lägret! Men det är nog den enda trevliga nyheten från “the Campaign Trail” som jag har uppfattat på sistone.

Den senaste snackisen är annars att en kanadensisk radiokomiker ringde upp Sarah Palin och utgav sig för att vara Frankrikes president Nicolas Sarkozy (
här kan man lyssna på busringningen). Han bubblade på och betedde sig mer och mer suspekt, men Palin förstod ändå inte att hon blivit lurad förrän snubben själv bekände färg (då bröt Palins medarbetare samtalet).

Visst kan man tycka att det är skoj att Palin lät sig luras, men jag tycker nog inte det. För det första borde Palins personal ha fattat att det var en skojare som ringde och inte kopplat fram honom - det är normalt om man har anställda för att filtrera samtalen att faktiskt anta att den som ringer är den han utger sig för att vara. Om hennes personal t ex hade bett att Palin skulle få ringa upp hade hela skämtet gått åt skogen, eftersom killen som ringde befann sig i Kanada, inte i Frankrike.

För det andra höll hela skämtet ganska låg kvalitet; två av de grövsta poängerna var t ex på franska (om “tuer des bébés foques” - att döda sälungar - och “rouge à lèvres sur un cochon” - läppstift på en gris), och enligt min ringa mening är det riktigt låg humornivå att driva med någon på ett främmande språk som denna inte kan antas förstå. Kanske kul för radiolyssnarna i Quebec, men det säger knappast något om Palin. Vidare förekom i alla fall två sexistiska skämt - och det är så trist och klichéartat att en man som driver med en kvinna alltid måste förfalla till sånt! Å andra sidan är ju fransmännens rykte som det är, så jag hade förmodligen inte heller anat oråd om Frankrikes president hade börjat komma med sexuella anspelningar - jag hade nog bara antagit att han var som majoriteten av alla andra fransmän jag hade konfronterats med (som en parentes säger min erfarenhet dessutom att genomsnittsfransosen är värre med sexuella anspelningar om han pratar engelska än om han pratar franska - det är som att han måste väga upp sitt dåliga uttal genom att skrävla än värre).

Komikern själv påstod att han ville testa “ifall Palin verkligen är så dum som folk påstår”, och det tyckte han nog att hon visade sig vara. Men, i ärlighetens namn, hade det inte varit roligare, relevantare, originellare och modigare att busringa till McCain själv? Jag blir så trött på att Palin tilldelats rollen som slagpåse i den här valrörelsen.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback