Amerikansk media

Jag har tänkt på det där med att amerikaner enligt ryktet är så ointresserade av sin omvärld. Efter en dryg vecka här i Los Angeles är jag beredd att instämma, åtminstone till viss del. Exempel: jag träffade en högt rankad fysiker som verkade ha koll på både det ena och det andra, men som inte hade hört om det nya rådet för mänskliga rättigheter. OK, det kanske inte är allmänt känt; det kanske bara är i Sverige och Schweiz vi är så intresserade? Men han var i andra avseenden så internationellt bevandrad och hade precis suttit och snackat om Kyoto-protokollet, Geneve-konventionerna och dylikt. 

I andra änden av skalan har jag försökt följa nyheterna härifrån. Men det är faktiskt svårare än man skulle kunna tro. På de flesta TV-kanaler finns mest lokala (eller Californiska) nyheter. Min danska vän, som har bott här i åratal, säger att vill man ha något mer internationellt så får man betala för CNN eller liknande. Jag kollar aldrig på CNN i Schweiz - fördrar BBC World - men här var jag beredd att göra ett försök.

Men de visar verkligen inga intressanta nyheter! Den här veckan har det varit lite om Israel, om det italienska presidentvalet (men bara därför att Berlusconi är polare med Bush medan Prodi mer eller mindre gick till val på att ta hem de italienska trupperna från Irak), Irak (varje dag) och Iran (också varje dag). Samt någon amerikansk nationell nyhet som är intressant även på internationell nivå, typ att det reses krav på Rumsfelds avgång eller illegala invandrare-demonstrationerna. Detta är inte tillfredsställande nyheter för mig. Det är en hygglig början, men det räcker inte.

Givetvis har jag försökt med skriven media också. Första dagen köpte jag LA Times utan att hitta mer än på TV, och på hotellet har de USA Today (enl ryktet en riktig skräptidning och jag tror jag kan instämma) och Wall Street Journal. Men fortfarande får jag inte veta nåt annat än läget med de tre i:na (Iran, Irak och Israel).

Fysikern hävdade att amerikaners omtalade okunskap är reell och beror på mediecensur. Inte riktig censur, kanske, men självcensur och fördumning. Och visst har jag läst om det, men jag trodde nog aldrig riktigt på det! Men nu måste jag nog börja göra det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback