Är det i själva verket CNN som bestämmer?

Jag har som princip att inte kommentera saker som håller på att hända - bakom min laptop vet jag ju ändå inget mer än vad medierna, vilka förhoppningsvis har förstahandsinfo, rapporterar. Istället föredrar jag att snöa in på stickspår eller analysera händelser som redan har hänt. Detta är också skälet till att jag inte skriver något om krisen i Georgien, fast jag egentligen har lust. Jag känner helt enkelt att min överblick är för dålig. (Däremot kan jag inte motstå att länka till min vän Sasha, turkmen boende i Moskva, som inte fegar på att skriva om Georgien - och hans vy skiljer sig en del från vad vi läser på andra ställen. Existensen av de 2000 döda civila som han skriver om dementeras dock här. )

Ett stickspår som jag å andra sidan gärna vill peka ut är att Georgiens president Saakasjvili har förekommit live, i sjukt långa telefonintervjuer, på CNN flera gånger sedan krisen började. Har inte presidenten i ett land i krig lite annat för sig än att tala ut i CNN hela dagarna? Det måste väl finnas nån annan i Georgien som talar tillräckligt bra engelska för att anförtros kontakten med utländsk media? Jag säger som Ron i Harry Potter: He needs to sort out his priorites!

I samma anda sitter just nu Pakistans utrikesminister i kulisserna hos CNN och väntar på att få försöka övertyga amerikanerna om att Musharrafs avgång inte innebär ett försämrat säkerhetsläge för USA. Seriöst, har han inget bättre för sig?

Nej, nu kom han in i studion. Antlingen hörde jag fel innan, eller så påade de honom fel - nu är han i alla fall inte utrikesminister längre, utan Pakistans ambassadör i USA. Och det känns ju betydligt rimligare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback