Anmärkingsvärda saker med USA

Jag är inte riktigt i form för att skriva något skarpt idag, så här följer istället en lista på allmänna iakttagelser som jag gjort de senaste veckorna.


Skumma saker med USA:

Kläderna. Idag såg jag en kvinna i ett köpcentrum som var helt klädd i lila mjukisdress men hade väldigt tjusiga skor och handväska. Hur kommer det sig?

Maten. Någon bakom mig i fikakön beställde en "non-fat non-sugar" kaffedrink. Varför beställer man i så fall en kaffedrink överhuvudtaget (och betalar typ 4USD för den)? I joghurthyllan i affären finns det ytterst få produkter med normal fetthalt (Bebbo ska inte behöva äta fettfria grejer), men allt bubblar över av socker. Brrr.

Öppenheten. Kul men lite förvirrande. Ett exempel: tjejen som hjälper mig att välja bilstol i affären frågar varifrån jag kommer. "Sverige", svarar jag. "Häftigt!", säger hon. "Jag ska nog resa till Australien snart. Jag tycker inte om Amerika längre. Ekonomin är så dålig... och jag är republikan... och killen jag dejtar är i Irak...". Jag blir helt golvad av att få så mycket information av folk som jag bara trodde jag kallpratade med.


Dåliga saker med USA:

Bilberoendet.  Det driver mig snart från vettet att inte kunna gå någonstans - och Bebbo tycker inte heller att det är så kul att behöva åka bil hela tiden.

Plastpåsarna. När man handlar mat packar biträdet åt en i plastpåsar - och då menar jag MASSOR av plastpåsar. Jag tyckte det kändes lite onödigt (det är dessutom usla plastpåsar som knappt går att återanvända) och bad om papperspåsar. Och det fick jag så gärna, men det är inga handtag på papperspåsarna! Hur enkelt är det att bära två-tre såna upp för ett par trappor, om man dessutom har en Bebbo på armen? Jag ska lägga upp ett lager av justa påsar och ha med mig när jag handlar!

Luftkonditioneringen. Man fryser ju inomhus. Men jag antar att jag kommer att gilla den mer när det blir sommar här.

TV-reklamen. Fullständigt debil. Och hela tiden!

Vällingen. Den existerar inte. Det finns inte ens nåt mjölksurrogat som liknar välling lite grann. Alla som kommer och hälsar på från Sverige kommer att beordras medföra en 30-literskartong.

Gungorna. Jag har sett ett gäng rutschbanor men inte en enda gunga sedan vi kom hit. Och Bebbo som älskar gungor! Om vi hade en trädgård kunde vi ju hänga upp en egen runga nånstans, men det har vi förstås inte.


Bra saker med USA:

Gilmore Girls. Allt blir så mycket lättare när man vet att man mellan kl 18 och 19 kan få sin dagliga Gilmore Girls-fix. Say no more.

Radion. Jag har väl redan nämnt den fantastiskt bra radiostationen jag har hittat?

Bokhandlarna. Jag vet att bokhandlar i Sverige blir trevligare och trevligare, men i Schweiz ligger de hästlängder efter. Här blir man sugen på att läsa varenda bok, nästan, och det finns ett fik och fåtöljer utplacerade lite här och var. Ett besök i närmaste bokhandel kan pigga upp den dystraste dag.



Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

Kommentarer
Postat av: /Xi

Här är några beskrivande rader om bioplast

1 Polymera material är uppbyggda av långa kedjor som mikroorganismer inte kan bryta ner. Det behövs därför som första steg en kedjeklyvning utan mikroorganismer
Hos hydro-bionedbrytbara material sker detta genom hydrolys av vissa bindningar som t ex C-O-C
Hos oxo-bionedbrytbara material sker detta genom termo- eller foto-oxidation

2 Bionedbrytbara material kommer sannolikt att ersätta de flesta av de gamla materialen i applikationer som plastpåsar, livsmedelsförpackningar, blöjor etc

3 Den allmänna trenden är att gå från gamla fossila råvaror till förnyelsebara

När bioplasten hamnar i en kompost eller jord så bryts materialet ner av mikroorganismer till vatten, biomassa och CO2 som växter kan ta upp på nytt

/Alla kan dra sitt strå till stacken, Bali 2007

NYHET! - Miljöpåsen (100% nedbrytbara d2w?-plastpåsar)

Låt mig presentera, den nya nedbrytbara plastfolien!
Nu finns tillgång till årets mest spännande plastfolielösning

Nedbrytbara d2w?-plastfolier programmeras till att börja brytas ner från 60 dagar till fem -sex år. Vanligtvis väljs 18-36 månader. Plastens alla egenskaper bibehålls såsom styrka, klarhet, svetsfog, gas-/fuktresistens och tryckbarhet. Efter given hållbarhetstid (brukstiden) bryts plasten ner i naturliga beståndsdelar. Nedbrytningsprocessen efter brukstiden, fullbordas med syre (vår vanliga luft) och avger inga växthusgaser. Obs! Det är inte en resurskrävande biopåse som förmultnar, utan en fossil polyeten- eller polypropylenpåse som äts upp av mikroorganismer när plasten oxiderar efter programmerad användningstid - Det gillar vår planet!

Plastpåsens alla kvalitativa egenskaper bibehålls. Dvs styrka, tryck och svetsfog - ingen skillnad! Och den är även livsmedelsgodkänd som en vanlig PE-/PP-påse, och miljömärkt. d2w?-materialet är mjukt, starkt och bra

Plastpåsen bryts ner av syre, vanlig luft, från 60 dagar till fem-sex år. Slutligen återstår vatten, CO2 och fuktmottaglig biomassa (mull) - Klimatsäkert!

återhållsamhet, återanvändning, återvinning & kåmpostering

d2w?-produkter håller sig helt till dessa grundläggande miljöprinciper. Materialet avger inte klimathöjande gaser och bidrar inte till koldioxideffekten. Plastpåsen blir ingen miljöbelastning. d2w? kan återvinnas och komposteras

Den nedbrytbara plastfolien är ett nytt intressant alternativ

Lösningen på den miljövänliga plastens nedbrytning är här nu!
/Miljöpåsen (d2w?)

Postat av: Lotta

Ja, där ser man.

Men jag har i vilket fall köpt återanvändningsbara tygpåsar nu...

2008-03-23 @ 23:22:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback