Living in America

Så här ter sig livet i USA för en medföljande hustru till en gästforskare.



Spouses and Children

Spouses and/or children under the age of 21 who wish to accompany or join the principal exchange visitor (J) visa holder in the United States for the duration of his/her stay require exchange visitor visas (derivative J visas). The application procedure is the same as that for a primary visa applicant. The sponsor must approve the accompaniment of the spouse and/or children and who will each be issued their own Form DS-2019. This form is used to obtain the required visa and the spouse and dependents can enter the U.S. at the same time as the principal exchange visitor or at a later date.

Work - The spouse and/or children of an exchange visitor in the U.S. may not work in J-2 status. If employment is desired, the appropriate work visa will be required. Before they can work, they must make an application to DHS, US Citizenship and Immigration Services (USCIS) and be approved for permission to work. They must file Form I-765 Application for Employment Authorization with the USCIS office that serves the area where they live for a work permit (employment authorization document). To learn more, select How Do I Get a Work Permit (Employment Authorization Document)? to go to the USCIS Website.

Study- The spouse and/or children of an exchange visitor visa holder who are in the U.S. on an exchange visitor visa may study in the U.S. without also being required to apply for a student (F-1) visa or change to F-1 status.

(Saxat från http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1267.html#10, US Department of State.)


I korthet innebär det att jag inte får arbeta, fast plugga får jag, ifall jag hade vetat för ett drygt år sedan att jag skulle till USA, och sökt något intressant då, och sedan varit på plats på studieorten tidigt i höstas när terminen började. Inget som inger så mycket hopp med den planeringsrytm jag dras med.


Om vi alltså utgår från att jag vill arbeta (och det vill jag, jag är bara lite tveksam till huruvida det verkligen är möjligt) måste jag alltså skaffa mig ett Employment Authorization Document. Detta gör man genom att fylla i ett Form I-765. Och kollar man igenom detta formulär upptäcker man flera intressanta saker:

1)         det verkar som att man också behöver fylla i ett I-485 (Change of Status)-formulär - men till det finns det givetvis ingen länk på sidan... När jag tillslut hittar formuläret upptäcker jag att avgiften för att få ansökan behandlad är 1010 USD. Dessutom är det tveksamt om detta är rätt formulär för mig, men det verkar obligatoriskt för att få arbetstillstånd.

2)         avgiften för att få sitt I-765 behandlat är 340USD (ovanpå de 1010 USD man alltså redan har betalat för sin I-485). Betalar man så mycket för att få sin ansökan om arbetstillstånd behandlad så hoppas man ju att man verkligen får arbetstillstånd sedan. Detta är förstås ännu viktigare för den som faktiskt behöver arbeta för sitt uppehälle än för mig som ändå har en relativt välavlönad make att falla tillbaka på i tider av kris.

3)         Sedan hänger sig internet...

4)         Det visar sig sedan att huvudargumentet för att jag ska få arbetstillstånd är att det inte är nödvändigt för familjens försörjning eller för min mans jobb (eftersom det är han som egentligen får visum, och Bebbo och jag bara får visum för att han får det):


"J-2 Spouse or Minor Child of an Exchange Visitor -(c)(5). File your EAD application with a copy of your J-1's (principal alien's) Ceritificate of Eligibility for Exchange Visitor (J-1) Status (Form IAP-66). You must submit a written statement, with any supporting evidence showing, that your employment is not necessary to support the J-1 but is for other purposes."


För detta ska min man, som synes, ha ett IAP-66 formulär. Det kan jag inte svara på om han har, men eftersom det verkar vara jobbrelaterat kan vi väl, för stunden, anta att han har det, eller åtminstone att han ganska lätt kan skaffa sig ett sånt.


Anta, alltså, att jag lyckas få alla papper i ordning, och betalar 1350 USD för mitt arbetstillstånd, samt lyckas få det beviljar. Då tillkommer en dagisavgift för Bebbo för att jag ska kunna arbeta, och så har jag ändå bara 8 månader totalt i Tucson och 4 månader i LA - och vem vill anställa någon för ett kvalificerat jobb som gör det värt besväret att lämna ifrån mig min Bebbo (känslig fråga, det där!) för så kort tid? Det känns som att jag riskerar ännu ett år som hemmafru.


Kommentarer
Postat av: P-A

Synd att din man inte är i USA på L1-Visa.Då hade du kunnat arbeta och få arbetstillstånd utan kostnad. Är du verkligen säker på att du inte kan få detta utan kostnad. Sedan 2005 skall det vara möjligt. Å andra sidan, vilken lyx att kunna vara hemma med ditt barn. Dagis i USA kostar ju skjortan eftersom det inte är subventionerat.

2008-02-15 @ 01:33:47
Postat av: Lotta

Hej P-A, nej, jag brydde mig inte om att kolla upp det mer än så. Jag har ganska svaga förhoppningar om att kunna hitta ett jobb som skulle göra det värt det känslomässiga besväret (och dagisavgiften!) med att sätta Bebbo i någon form av barnomsorg, när det rör sig om så kort tid.

2008-02-15 @ 04:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback